Norge

Turboladere vs. overladere

Turboladere og overladere kan av og til bli blandet sammen. Siden begge heter noe med «lader», er det fort gjort å anta at turboladere og overladere er motorenheter som samsvarer. Det finnes imidlertid noen betydelige forskjeller som gjør at de er på motsatte sider av bilspekteret.

Turboladere og overladere: Induksjonsfunksjonen

Før vi snakker om forskjellene mellom dem, er det nyttig å forstå hva som knytter sammen turboladere og overladere fra et teknisk ståsted. Turboladere og overladere er tvungne induksjonssystemer. Disse systemene bruker kompressorer til å skyve komprimert luft inn i motoren. Den komprimerte luften lar ekstra oksygen nå motoren, noe som bidrar til å skape et ekstra kraftløft.

Hovedforskjellen mellom turboladere og overladere er energikilden. Turboladere bruker kjøretøyets eksosgasser til å rotere to vifter – en turbinvifte og en kompressorvifte. Overladere, derimot, drives direkte av motoren – et remhjul driver gir som gjør at en kompressorvifte roterer.

Turboladere finner et nytt formål i moderne motorer

Turboladere og overladere er best kjent for bruk i høytytende biler og billøp, og de kan skape mye mer kraft fra motoren. Det er imidlertid bare turboladere som nylig har blitt brukt mer med stor suksess, og de brukes nå av store bilprodusenter fordi de tilbyr fordeler innen drivstofføkonomi.

Selv om overladere fortsatt er relevante i bilindustrien, er de ikke en del av det nye, bransjedekkende fokuset på drivstofføkonomi. Overladere installeres primært fordi de gir ekstra hestekrefter. Uansett bruksområde skaper turbo- og overladere ekstreme driftsforhold, slik at motoroljen legges under større press. Mobil 1™ avansert helsyntetisk motorolje tilbyr dokumentert ytelse under de tøffeste forhold. Det er derfor bilprodusenter med anerkjente turbomotorer (f.eks. Mercedes-AG, Porsche) og overladede motorer (f.eks. Corvette) bruker Mobil 1 motorolje som fabrikkpåfyllsolje i noen av kjøretøysmodellene sine.