Norge
Mobil 1

Vinterkjøring tips

Pass på at du har en flaske motorolje i bagasjerommet denne vinteren

Når julen nærmer seg, er det mange som planlegger en langtur. Da er det best å ta visse forholdsregler først, som å sørge for at du har nok motorolje og spylevæske. I de nordiske landene kan det bli ganske kaldt om vinteren, så det er lurt å bruke syntetiske oljer som smører selv når gradestokken kryper under null.

Til tross for vinterlig vær og frost pakker mange nordiske familier bilen og drar for å feire julen hundrevis av kilometer hjemmefra. Bilen bør være forberedt på turen, ikke minst når det gjelder de viktigste vedlikeholdstiltakene, slik som finske sjåfører som sjekker hvor mye motorolje og spylervæske de har før en lang reise.

Ettersom de nordiske landene har mye til felles, kan ExxonMobils undersøkelse om vedlikehold av bil og bilkjøring, som ble gjennomført i Finland, gi verdifull informasjon til andre nordiske bilister også. 55 % av finske førere uttalte at de kontrollerer mengden av motorolje, og 69 % spylevæsken, før en lang reise.

  • Vinterforhold kan hindre utsynet under kjøring, og derfor bør du fylle opp med frostsikker spylevæske før reisen. I tillegg er det best å bytte ut vindusviskere som er i dårlig stand, ettersom svakhetene deres bare kommer til å bli verre av det kalde været, sier ExxonMobil Finlands tekniske rådgiver Krister Kronqvist.

Spesielt om vinteren, da det alltid går med litt mer olje, er det viktig å passe på at det er nok motorolje og fylle opp når det trengs. Men bare 16 % av finske bilister sjekker at det er en flaske for påfylling av motorolje i bilen før de drar ut. Siden bare 16 % av finnene forsikrer seg om at de har en oljeflaske i bilen, er det sannsynlig at andre nordiske førere forsømmer denne enkle forholdsregelen også.

  • Når avstandene er lange og det er langt mellom bensinstasjonene, som er konsentrert i tettbygde strøk, kan tilgangen til motorolje være dårlig. Det er veldig uheldig hvis oljelampen begynner å blinke og motoren skjærer seg midt ute på en skogsvei, sier Krister Kronqvist.

  • Av denne grunn alene er det en god idé å ha en flaske motorolje i bagasjerommet.

Sjekk dekktrykket

Ettersom de nordiske landene er kjent for sine kalde vintre, er det lurt å justere dekktrykket tilsvarende. Ifølge ExxonMobils undersøkelse har litt mindre enn halvparten av de finske sjåførene husket å sjekke dekkene og dekktrykket før lange reiser (45,9 %).

  • Dekktrykk bør være litt høyere enn vanlig, spesielt i kaldt vær. Et riktig dekktrykk vil redusere drivstofforbruket og forbedrer veifølelsen. For lavt dekktrykk er en sikkerhetsrisiko og kan gjøre det vanskeligere å kontrollere bilen, sier Kronqvist.

Unngå kaldstart

Kaldstart i kaldt vær belaster bilmotoren. Urenheter dannes i motoren når du kaldstarter motoren, og de hindrer oljen i å beskytte motoren så godt som den burde. Det er lurt å varme opp motoren før både korte og lange reiser. Spesielt om vinteren er det lurt å holde pausene korte for å unngå at motoren kjøles ned for mye.

  • I løpet av de første fem kilometrene vil en oppvarmet bil bruke titalls prosent mindre drivstoff enn en bil som ble kaldstartet. Hvis du lar motoren kjøle seg ned mange ganger i løpet av den lange reisen, uten å være sikker på at det fins et sted du kan varme den opp, også på din endelige destinasjon, kan kostnaden av reisen komme som en overraskelse, sier Kronqvist. 

    Det er best å velge syntetisk motorolje om vinteren, siden vanlig olje vil tykne og miste viskositet under veldig kalde perioder. Helsyntetisk motorolje smører ved alle temperaturer, holder motoren ren og bidrar til å redusere drivstofforbruket. Også de gode kaldstarts-kvalitetene er svært nyttige om vinteren.

Lær mer om Mobil 1™


Mobil 1-teknologi i motorsport



Finn riktig olje til din bil


Oljevelger